Degelijk

ONZE VISIE

Op Sint-Victor willen we leerlingen enthousiast maken om bij te leren, hun talenten te ontdekken en hun competenties uit te bouwen. Met expertise en passie bieden we de inhoudelijke vorming aan die onze, leerlingen voorbereidt op een vervolgstudie.

Vanuit de caritas, de zorg en liefde voor de ander, willen wij als schoolteam jongeren ondersteunen om te evolueren tot gemotiveerde en geïnteresseerde jongvolwassenen. We leren hen om hun leerproces in handen te nemen en om met vrijheid en grenzen om te gaan.

We stimuleren een open geest en een kritische houding en zetten in op eerlijkheid en respect voor iedereen. Zo bereiden we onze jongeren voor om actief deel te nemen aan de samenleving. Ze ontwikkelen zich op die manier tot echte Victorianen.

In dit groeiproces gaan we graag samen met leerlingen en hun ouders op pad.

Inhoudelijke vorming

Om onze leerlingen maximale slaagkansen in het hoger onderwijs te geven, biedt Sint-Victor een sterke inhoudelijke vorming aan. Aan de hand van gevarieerde werkvormen ontdekken en verwerken onze leerlingen nieuwe leerstof. Deze vorming betekent meer dan enkel kennisoverdracht; ook vaardigheden en attitudes krijgen een plaats. Ons onderwijs sluit ook aan bij de realiteit. Daartoe organiseren we verspreid over de zes jaren tal van excursies, projecten en reizen. Er staat een gemotiveerd en een gepassioneerd leerkrachtenteam klaar om zoveel mogelijk leerlingen klaar te stomen voor een vervolgstudie.

Caritas

De caritas, de zorg voor de ander en naastenliefde, wordt op onze school door alle leerlingen en personeelsleden in de praktijk gebracht. Bezinningsmomenten, groepsbevorderende activiteiten, gemeenschapsdienst en het inzamelen van geld voor goede doelen maken deel uit van ons schoolleven. Zo worden de leerlingen aangemoedigd om zich actief in te zetten voor het welzijn van de anderen, met beide voeten in de samenleving. Door actief te werken aan een goed leef- en leerklimaat binnen de schoolmuren zorgen we op Sint-Victor voor onze leerlingen. In diverse projecten wordt onder andere gewerkt aan relatievorming, mentale gezondheid of pestpreventie. We proberen op die manier een zorgzame school te zijn voor alle betrokkenen.

Leerproces

De overstap van de basisschool naar het secundair onderwijs is voor veel kinderen een uitdaging, zeker wat het studeren betreft. Een twaalfjarige is vaak nog zoekende naar een efficiënte studiemethode.  Daarom gaat er in de eerste graad extra aandacht en tijd naar de begeleiding van het leren. Systemen voor het plannen en organiseren van schoolwerk worden aangereikt en ingeoefend. Titularissen en vakleerkrachten volgen het leerproces van dichtbij op en sturen bij waar nodig. Van onze leerlingen in de tweede en derde graad verwachten we een groeiende zelfstandigheid.

Met vrijheid en grenzen omgaan

Opgroeien is ook leren omgaan met vrijheid en grenzen. Onze leerlingen starten op Sint-Victor meteen met duidelijke grenzen: wat kan en wat kan niet. Onze schoolgids vormt hierin een leidraad. Binnen deze grenzen krijgen leerlingen de vrijheid en het vertrouwen om te ontdekken, te proberen en te leren. Doorheen hun schoolloopbaan groeit hierdoor hun verantwoordelijkheidsgevoel. In de derde graad krijgen onze jongeren dan ook kansen om mee na te denken over afspraken en om zelf activiteiten te organiseren.

Victorianen

Om het begrip ‘Victoriaan’ concreet te maken, laten we graag enkele oud-leerlingen aan het woord.  Zij kunnen het best vertolken wat Sint-Victor onderscheidt van andere scholen. Wie bij ons afstudeert, vindt immers makkelijk de weg naar onze school terug. Jaarlijks organiseren we een heleboel activiteiten om elkaar te blijven ontmoeten: oud-leerlingen-avonden, Stoofvlees-Friet, SVT-quiz …

Groeiproces

Victoriaan worden is een groeiproces. We geven onze leerlingen tijdens hun opleiding de tijd om zich te ontwikkelen, zowel op cognitief als op socio-emotioneel vlak. We vinden het daarom belangrijk dat onze jongeren leren opkomen voor zichzelf, inzicht krijgen in hun persoonlijkheid en verantwoorde keuzes leren maken. We willen hen in dit proces graag ondersteunen en uitdagen. Het schoolteam volgt de evolutie nauwgezet mee op en probeert het maximum uit elke leerling te halen.

Samen met leerlingen en ouders

Gemotiveerde leerlingen die verantwoordelijkheid opnemen voor hun leerproces, kunnen zich inhoudelijk vormen en zich als persoon ontplooien. Uiteraard staat het schoolteam klaar om hen hierin te begeleiden, maar ook voor ouders is er een belangrijke rol weggelegd. Zij tonen interesse voor het leerproces van hun kind, ondersteunen mee waar het kan en staan achter het opvoedingsproject van onze school. Als leerlingen, ouders en leerkrachten dezelfde doelen nastreven en helder met elkaar communiceren, creëren we voor iedereen een sterke leeromgeving.

KWALITEITSVOL ONDERWIJS

Het voornaamste doel van onze school is ervoor te zorgen dat onze leerlingen leerstof, competenties en vaardigheden aangeleerd krijgen die hen voorbereiden op hun verdere leven.

STUDIEKEUZEBEGELEIDING

Doorheen hun studieloopbaan begeleiden we onze leerlingen in hun studiekeuzeproces, zowel bij de overgangen tussen de graden, als bij de studiekeuze op het einde van het secundair. ‘De juiste leerling op de juiste plaats’ is hierbij de richtingwijzer.

KLAAR VOOR HOGER ONDERWIJS

Als doorstroomschool levert Sint-Victor leerlingen af die een vervolgopleiding kunnen starten aan een hogeschool of universiteit. Slaagcijfers in het hoger onderwijs, en feedback die we krijgen van oud-leerlingen, tonen aan dat we hier op overtuigende wijze in slagen.